دستورالعمل بکارگیری کمپرسورهای هوا کوپل مستقیم
دستورالعمل بکارگیری کمپرسورهای هوا کوپل مستقیم
Directly Air Compressor
1- کلیات:
این کمپرسوربا صدای کم (97db) مناسب برای تأمین هوای مورد نیاز انواع ابزارآلات و تجهیزات بادی می باشد و بطور گسترده ای در صنایع کارگاهی مختلف از جمله صنایع چوب، ساختمان، فلزی، تزئینات و غیره کاربرد راحت و اقتصادی دارد.
کلیه قطعات تشکیل دهنده این کمپرسور ها از اجزاء و ترکیبات با بهترین کیفیت ساخته شده اند
2- نکات قابل توجه:
2-1- قبل از شروع بکار حتماً روغن کمپرسور را کنترل کنید. کار با کمپرسور خالی از روغن یا حتی سطح روغن پائین باعث ابطال گارانتی می گردد.
2-2- فقط روغن SAE40 با کیفیت خوب و غیvشوینده استفاده نمایید.
2-3- هر 500 ساعت کارکرد کمپرسور بایستی روغن آن را تعویض کنید. با مشاهده روغن نما می توانید سطح روغن را کنترل نمایید که در مرکز دایره وسط روغن نما باشد.
2-4- برای کار در دمای محیطی زیر صفر درجه سانتی گراد از روغن SAE20 استفاده نمایید.
2-5- برای کار در دمای محیطی زیر 10- درجه سانتی گراد ابتدا باید دمای محیطی کمپرسور را حداقل به 10- درجه سانتی گراد افزایش دهید و سپس دستگاه را روشن کنید.
2-6- در صورتی که دمای محیطی به بالاتر از40 درجه سانتی گراد افزایش یابد، اتلاف روغن بیشتر می شود و می بایستی بطور مرتب سطح روغن دستگاه کنترل شود.
3- نعمیر و نگهداری:
3-1- جهت ایمنی خودتان هرگز در حین کارکرد دستگاه، به هیچ کدام از قطعات آن دست نزنید.
3-2- در دمای بین 10- تا 40 درجه سانتی گراد از دستگاه استفاده شود.
3-3- بعد از هر بار استفاده از دستگاه، اتصال برق آن را قطع نمایید و شیر خروجی آن را ببندید.
3-4- کلید اتوماتیک فشار در کارخانه تنظیم شده است، تغییر آن باعث احتمال آسیب به کمپرسور و یا حتی آسیب جانی پرسنل کاری می گردد.
3-5- جهت جلوگیری از بالا رفتن فشار داخل مخزن ( بیشتر از حد تنظیم شده ) یک شیر اطمینان تعبیه شده است. قبل از هر بار استفاده از دستگاه، عملکرد صحیح آن را کنترل نمایید.
3-6- یک شیر تخلیه در زیر مخزن تعبیه شده است، بصورت روزانه همه هوا و رطوبت جمع شده در مخزن را جهت جلوگیری از خوردگی مخزن، تخلیه نمایید.
4- مشکلات احتمالی و راه حل ها:
آیتم |
مشکل |
علت احتمالی |
راه حل |
1 |
موتور روشن نمی شود خیلی آهسته کارمی کند یا داغ می شود |
1- قطعی در برق با وجود افت ولتاژ 2- سیم برق خیلی نازک یا خیلی بلند است 3- قطعی در کلید فشار 4- قطعی در موتور 5- موتور جام کرده |
1- اتصال برق را کنترل کنید 2- سیم برق را تعویض کنید 3- تعمیر یا تعویض کلید فشار 4- تعمیر یا تعویض موتور 5- موتور تعمیر یا تعویض شود |
2 |
کمپرسور اصلی جام کرده |
1- بدلیل کمبود روغن جام کرده 2- قطعات توسط جسم خارجی آسیب دیده اند |
میل لنگ، بلبرینگ، دسته شاطون، پسیتون، رینگها در صورت نیاز تعویض شوند |
3 |
لرزش یا صدای غیر معمول
|
1- اتصال قطع شده 2- جسم خارجی وارد کمپرسور شده 3- پیستون به سوپاپ ضربه میزند 4- قطعات به یکدیگر ساییده میشوند |
1- اتصال محکم شود 2- کمپرسور تمیز شود 3-واشر ضخیم تر استفاده شود 4- تعمیر یا تعویض کمپرسور |
4 |
فشار هوا و ظرفیت مخزن به حداکثر تنظیم شده نمی رسند
|
1- موتور خیلی آهسته کار میکند 2- فیلتر هوا گرفتگی دارد 3-شیر اطمینان نشتی دارد 4-لوله تخلیه نشتی دارد 5-واشر آب بندی خراب است 6- والوپلیت آسیب دیده (دوده گرفته یا گیر کرده) 7- رینگ پیستون و سیلندر سوخته یا آسیب دیده |
1- موتور کنترل و رفع عیب شود 2-فیلتر تمیز یا تعویض گردد 3- رفع عیب شیر اطمینان 4- رفع عیب لوله تخلیه 5- تعویض واشر آب بندی 6- والوپلیت را تعویض کنید 7- تعویض یا تعمیر شوند |
5 |
مصرف روغن بیش از حد شده
|
1- روغن زیادی داخل موتور ریخته شده 2- لوله مکش هوای موتور گرفته 3- رینگ پیستون و سیلندر سوخته یا آسیب دیده |
1- روغن اضافی تخلیه شود 2- گرفتگی برطرف شود 3- تعویض یا تعمیر گردد |